Zakopianka – popularna nazwa trasy z Krakowa do Zakopanego, o długości 102 km. Prowadzi ona odcinkiem drogi krajowej nr 7 z Krakowa do Rabki-Zdroju, dalej drogą krajową nr 47.
Trasa jest dwujezdniowa na odcinku Kraków – Myślenice – Lubień (42 km), na odcinku Skomielna Biała – Chabówka (9,6 km) oraz w Nowym Targu (3 km). Odcinki Myślenice – Lubień i Skomielna Biała – Rabka-Zdrój są drogą ekspresową. W sezonie urlopowym, szczególnie w weekendy, na drodze tworzą się korki oraz często zdarzają się wypadki.
Przebieg:
Zakopianka zaczyna się umownie na rondzie Matecznego w Krakowie (Dzielnica XIII Podgórze) jako ul. Wadowicka, która przechodzi w ul. Zakopiańską (główna droga wylotowa z Krakowa na południe), a kończy się na rondzie dra Andrzeja Chramca (u zbiegu ulic Kasprowicza, Chramcówki, Nowotarskiej w Zakopanem) jako ul. Kasprowicza.
Docelowo droga ma być rozbudowana i zmodernizowana do klasy:
- drogi ekspresowej na odcinku Kraków – Chabówka (S7)
- drogi głównej ruchu przyspieszonego na odcinku Chabówka – Nowy Targ (droga nr 47)
- drogi głównej na odcinku Nowy Targ – Zakopane (droga nr 47).
Od 2011 na Zakopiance funkcjonuje system monitorujący warunki na drodze. Aktualny czas przejazdu danego odcinka Zakopianki można sprawdzić w Internecie, na tablicach umieszczonych wzdłuż drogi oraz 23 kanale CB[3]. Przed skrzyżowaniami z drogami stanowiącymi alternatywny dojazd do Zakopanego umieszczono tablice wyświetlające czas dojazdu obiema trasami, dzięki czemu kierowca może podjąć decyzję o zmianie trasy na mniej obciążoną ruchem. Zakładane przez system trasy alternatywne to:
- droga wojewódzka nr 958 na odcinku Chabówka – Zakopane
- droga krajowa nr 49 na odcinku Nowy Targ – Bukowina Tatrzańska, następnie droga wojewódzka nr 960 do Olszówki, skąd dojazd do Zakopanego możliwy jest na dwa sposoby:
- drogą wojewódzką nr 961 do Poronina z powrotem na Zakopiankę, lub
- drogą wojewódzką nr 960 w kierunku Łysej Polany i dojazd do Zakopanego Drogą Oswalda Balzera.
Zakopianka przebiega przez następujące okręgi administracyjne:
- województwo małopolskie
- powiaty: krakowski, myślenicki, suski, nowotarski, tatrzański
- gminy: Kraków, Mogilany, Myślenice, Pcim, Lubień, Jordanów, Rabka, Nowy Targ (gmina wiejska), Nowy Targ, Szaflary, Biały Dunajec, Poronin, Zakopane.
Fizycznogeograficzny przebieg Zakopianki:
- Brama Krakowska – Rów Skawiński – Pogórze Wielickie – Pogórze Wiśnickie – Beskid Wyspowy – Kotlina Rabczańska – Gorce – Kotlina Orawsko-Nowotarska – Pogórze Spisko-Gubałowskie – Rów Podtatrzański.
Historia drogi:
W XIII w. w relacji dzisiejszej Zakopianki funkcjonował szlak handlowy prowadzący na Węgry – tzw. „droga miedziana” – biegnący przez Myślenice, Chabówkę i Podwilk. W latach 1817–1823 inisterstwo Robót Publicznych Cesarstwa Austriackiego przeprowadziło przebudowę traktu z Krakowa do Nowego Targu i dalej do Zakopanego. W przeciwieństwie do starego szlaku nowa droga nie prowadziła dolinami, ale grzbietami górskimi. W połowie XIX w. dokonano kilku korekt trasy – m.in. na odcinku Krzeczów – Skomielna Biała wytyczono nowy przebieg drogi, omijający od zachodu grzbiet Lubonia Małego, wytyczono też nowy przebieg drogi przez Skomielną Białą.
W latach 1931–1939 prowadzona była kolejna przebudowa drogi. Rozpoczęto wówczas budowę wiaduktu nad torami kolejowymi w Chabówce oraz obwodnicy Nowego Targu. W pierwszych dniach września 1939 r. robotników pracujących w Chabówce uzbrojono i skierowano do walki o Wysoką. Budowę obwodnicy Nowego Targu porzucono.
W 1946 r. rozpoczęła się odbudowa wysadzonego przez Niemców w 1945 r. wiaduktu w Chabówce, a w latach 60. XX w. przeprowadzono kolejną modernizację drogi – na całej długości położono asfalt, dokonano też kilku korekt przebiegu (m.in. wyprostowano zakręty na „Zbójeckiej Górze” między Skomielną Białą a Rabką Zdrój czy na Piątkowej Górze za kościołem Św. Krzyża). Od Nowego Targu do Zakopanego drogę poprowadzono nowym śladem, omijając centra Szaflar, Białego Dunajca i Poronina. W latach 70. XX w. wybudowano drugi pas między Krakowem a Myślenicami, z obejściami Mogilan, Głogoczowa i Myślenic. W tym czasie wybudowano także dwupasmową obwodnicę Nowego Targu. W pierwszej dekadzie XXI w. wybudowano dwupasmowy odcinek Myślenice – Lubień, w standardzie drogi ekspresowej.
Historia budowy drogi ekspresowej:
Od 2 listopada 2004 w budowie znajdował się 14-kilometrowy odcinek Myślenice – Lubień, którego oddanie do użytku planowane było na koniec 2006. Opóźnienia wykonawcy sprawiły jednak, że inwestycja została ukończona i oddana do użytku 20 marca 2008. Nad ranem 1 lipca 2006 w Stróży zawalił się 60-metrowy wiadukt nowo budowanego odcinka drogi ekspresowej S7 nad potokiem Trzebuńka. Na miejscu zginął jeden z pracowników firmy Mota Engil, głównego wykonawcy projektu.
1 lutego 2006 został rozstrzygnięty przetarg na budowę kolejnego odcinka – obwodnicy Lubnia – o długości 4 km. Węzeł drogowy w Lubniu wraz z niemal całą obwodnicą tej wsi został oddany dla ruchu 21 października 2009.
Odcinek Lubień – Chabówka budowany jest w standardzie dwujezdniowej drogi ekspresowej. Łączna długość odcinka wyniesie 16,7 km, w tym tunel o długości 2,0 km. Będzie to jeden z najdłuższych tuneli drogowych w Polsce. Będzie to droga o dwóch pasach ruchu w każdym kierunku (z dodatkowym pasem awaryjnym) w terenie górskim. Głównym celem budowy tego odcinka jest poprawa bezpieczeństwa transportu i rozładowanie korków drogowych, które powodowały stające na wzniesieniach samochody ciężarowe z powodu braku łańcuchów na kołach. W grudniu 2014 zostały ogłoszone trzy przetargi na budowę, w podziale na pododcinki: Lubień – Naprawa (7,6 km), Naprawa – Skomielna Biała (2,9 km – w tym tunel 2,0 km), Skomielna Biała – Chabówka (6,1 km). Prace budowlane rozpoczęły się w połowie 2016 roku. Udostępnienie do ruchu odcinków Lubień – Naprawa oraz Skomielna Biała – Chabówka planowano na drugą połowę 2018 roku, natomiast budowa odcinka tunelowego miała planowo zakończyć się w 2020 roku. Wartość projektu wynosi 2,1 mld zł, w tym 1,3 mld zł to dofinansowanie ze środków unijnych. W związku z problemami data ukończenia została przesunięta na luty 2022, która również nie została dotrzymana. Ostatecznie tunel został oddany do użytku 12 listopada 2022.